Miért jó az E-deszkázás, és miért nincs Magyarországon?
Elektromos deszkával hangtalanul suhanni az aszfalton vagy a pázsiton, jó dolog. Nagyon jó. Az élményt amit add, nem lehet szavakban leírni, legfeljebb a deszkás sportok kedvelői számára lehet ismerős.
Nem kell hozzá víz, szél, vagy hó, csak gurulható út. Lehet használni egész évben -10 és 40 fok között. Az üzemeltetése olcsó, a karbantartása egyszerű. Használata könnyen elsajátítható. Akiknek már van deszkás múltjuk, ráállnak és mennek. Azok akik most barátkoznak vele először 1-2 óra a tanulási idő. Célszerű védőfelszerelést ( fej-, csukló-, könyök-, és térdvédők használata).
Annak ellenére , hogy egy kiváló sporteszköz hazánkban szinte ismeretlen. Lássuk miért.
Alapjába véve három oka van. Elsőként, és talán ez a legmeghatározóbb, a téveszmék.
Az emberek többsége nem is tudja mire jó.
Hazánkban ha valaki, az elektromos gördeszkára gondol, akkor megjelenik előtte egy rétegelt lemezből készült deszkalap 4 parányi tömörgumi kerékkel, rajta egy halásznadrágot és fordított baseball sapkát viselő járdán száguldozó kamasszal, akinek a deszkájára ráadásul most még valamilyen motort is rábarkácsoltak.
Vannak E-deszka gyártó cégek akik valóban ezt az irányt képviselik. Elvégre úgy is lehet motorkerékpárt építeni, hogy fogunk egy Csepel bicikli vázat és beleépítünk egy 500 cc robbanómotort. De ettől még nem lesz belőle motorkerékpár, csak egy Csepel bicikli váz egy 500 cc robbanómotorral.
Tehát valóban jó teljesítményt csak egy olyan E-deszka tud nyújtani, amit külön erre a célra terveznek, ennélfogva nagyobb minőséget és használati élményt tud adni, mint a lábbal hajtásos deszkák hagyományát tovább vivő irányzat.
Az E-deszka olyan a földön mint a wind-surf deszka a vízen. Csak rá kell állni. A kanyarodáshoz elég a kívánt irányba dönteni a lapot amin állunk. A sebességet és a fékező erőt, az egyik kezünkben lévő gáz és fékkar mozgatásával tudjuk szabályozni. Kivétel a fejlettebb E-deszkák,(futótalp) ahol a gázadás és a fékezés is a lap döntésével történik, ezáltal minkét kéz szabad marad. Szél helyett akkumulátorok szolgáltatják az elektromos motornak az energiát. Az maximálisan elérhető sebesség és távolság a vezetői stílus és a testsúly függvényében változik. Egy 80 kg ember elérheti az akár 35 Km/h sebességet és megtehet 15-20 km. Speciális módosításokkal 40 Km/h illetve 30 Km feletti távolság is elérhető. A fenntartási költsége minimális. 100 km megtételéhez körülbelül 70-80 Ft áramot használ el.
Egy jó minőségű E-deszka kiváló társad lehet kirándulásaid során. Könnyen szállítható, a tömegközlekedési eszközön nem kell fizetni érte. Megy az aszfalton, földutakon, pázsíton kisebb emelkedők sem okoznak problémát neki. Versenyezhetsz a haverokkal, vagy gurulhatsz csak úgy hobbiból. Nem szabad elfelejteni, hogy jó tulajdonságai ellenére az extrém sportokhoz tartozik, ennek megfelelően ajánlott a védőfelszerelés (protektorok) használata.
A második ok:
Magyarországon nehezen szerezhető be, a cikk írásakor az E-deszka típusok csak külföldről rendelhetők meg melynek az áruk 600 euró és a csillagos ég között mozog. Az esetleges alkatrész ellátása és szervizelése úgy szintén a vásárló szervezésére van bízva.
A harmadik ok.
Mivel egy nehezen beszerezhető , nem túl olcsó spórtesztközről van szó, felmerül a kérdés, hogy lehet-e házilag megépíteni?
Igen.
És a házilag megépített E-deszka, lehet-e jó minőségű?
Természetesen.
Az otthon megépítés kérdésköre veti fel a harmadik akadályt.
Az emberek többsége készen szereti kapni illetve vásárolni az eszközöket. Kihagyva az olyan jelentéktelenek tűnő dolgokat, mint például, megtervezés és megépítés. Azok, akik ugyan szívesen építenének, nem rendelkeznek elég szabad idővel illetve nem hisznek saját képességeikben, mivel úgy gondolják, hogy nem értenek hozzá ezért úgyse sikerülne. Tehát feleslegesnek tartják, hogy pénzt és időt öljenek egy olyan eszközbe ami a végén még lehet, hogy nem is működik.
|